Din virksomhed står over for en Triple-trussel at vil hidføre tab af din virksomheds hjerteblod – kunder?

Din virksomhed står over for en Triple-trussel, der vil forårsage tab af din virksomheds hjerteblod – kunder?

Se fuld farve webversion på:

Vær sikker på at forny abonnementet PVT før 15 marts! Bare cli’ck dette link: mailto:Mike@SeniorManagementServices.com?Subject=Renewal-2005

“Videnskab er organiseret viden. Visdom er organiseret liv.”–Immanuel Kant.

Når dine medarbejdere forlade aarsagen–bare gå hjem–tager de alle eller de fleste af din virksomheds mest værdifulde aktiver med dem.

Hver gang de går ud af døren, siger du farvel til:

din uddannede medarbejdere, der besidder…

din intellektuelle kapital og adfærd…

proprietære virksomhedsprocesserne.

Og når du l’ose nogen del af disse tre aktiver, risikerer du at miste kunder.

Jeg er sikker på, dette ikke er nyt for dig.

Men spørgsmålet er: Hvad kan du gøre ved det?

Du kan beskytte dig selv fra denne Triple-trussel af drabet en af firmaets værste fjender – udokumenterede (stiltiende) medarbejder viden (din intellektuelle kapital).

Her er et eksempel på, hvad jeg taler om: Jeg har for nylig mødt et par i en restaurant.

Sam var i fast ejendom, og Betty arbejdede for PeopleSoft. Betty var ved at miste sit job på grund af Oracle/PeopleSoft fusion.

Bettys chef bad hende om at gå til Indien for at træne sin udskiftning!

Nå, formoder jeg, hendes manager havde intet at l’ose ved at bede. Men du kan forestille dig hendes svar.

OK, n0w ganger dette problem af 5.000 medarbejdere! (Som jeg husker, det er hvor mange vil blive afskediget i sammenlægningen.)

Baaaaad timing! Som manager, skal du ikke vente, indtil dine medarbejdere pakning for at forlade for at bede dem om at dokumentere deres positioner og tavs viden.

MURPHYS lov om TERMODYNAMIK “Tingene bliver værre under pres.”

For travlt til at administrere viden?

Jeg har hjulpet virksomheder, der bevægede sig hele eller en del af deres virksomhed ud af Californien. Nogle medarbejdere bevægede sig med virksomheden, nogle var ved at blive “slip.”

De medarbejdere, der bevægede sig til den nye placering var “alt for travlt med at flytte” til at dokumentere deres arbejde. Udover, de allerede “ved deres job.”

Hvad værre er, de fleste mennesker bliver afskediget var usamarbejdsvillig til max, da det blev tid til at dokumentere deres (tabt) positioner!

De havde stort set intet at vinde og lidt til l’ose – undtagen måske en god anbefaling (bortset fra management ikke kunne rigtig gøre denne trussel).

Virkelig, i gode tider, det er svært at få medarbejderne til at dokumentere deres positioner og videregive deres tavs viden – medmindre management giver et incitament. Faktisk vil jeg anbefale at du gør det en del af deres holdning kontrakt.

“Selv i bedste tider, det er en kamp for at overbevise medarbejderne til at deltage i knowledge management programmer. Men i hårde tider, er tendensen for medarbejderne at horde, hvad de ved.”–Lauren Gibbons Paul

Sådan bruger du dine medarbejders viden til at hjælpe din virksomhed.

Knowledge Management eksperter er enige om at tavs viden er den mest værdifulde viden til et selskab. Således, værdien af de fleste virksomheder ligger i deres viden aktiver!

Men viden fjerne ikke behovet for dygtighed – viden skal være bakkes op af dygtige anvendelse af denne viden.

Som manager afhænger din succes af din evne til at fange og håndtere disse aktiver. Ikke stole på tilfældige emails og dokumenter. I stedet, fremme en kultur af videndeling.

En af de bedste knowledge management systemer kan du implementere er at udvikle driftshåndbøger (før det er for sent).

Viden alene er ikke nok – det tager management support for medarbejdertilfredshed.

En etiket, der er opstået for medarbejdere, der er hyret til hvad de kender: “Videnarbejdere.”

Ledelse af vidensmedarbejdere kan koges ned til en marketing program, hvor forvaltningen spørger, “Hvad gør den viden arbejdstagere ønsker fra os?” I stedet for “Hvad ønsker vi fra dem?”

De fleste videnarbejdere ønsker ledelsens støtte. Og de får arbejdsglæde fra at bruge deres særlige viden til at løse problemer og yde et bidrag.

“Folk er nødt til at se enorme umiddelbare fordel fra knowledge management. De skal se, lugte, røre og smage hvordan det vil forbedre deres arbejde liv. –Barbara Saidel, CIO, Russell Reynolds Associates

Spørgsmål at tænke over

Som en leder hvilke “viden” er du mere interesseret i – teorier eller hvordan man kan anvende dem?

Hvorfor du ansætte en viden arbejdstager?

Hvad er din vigtigste ressource i dag – m0ney eller viden?

Hvordan kunne du bruge m0ney for at udnytte særlige viden? Hvordan kunne du bruge særlig viden til at udnytte m0ney?

Som arbejdsgiver, hvor meget, (hvis nogen) af dine medarbejderes intellektuelle kapital “ejer du?”

Hvad er mere vigtigt – den intellektuelle kapital eller dens effektive anvendelse?

Hvad har du lært i dag at du har fundet mest gavnlige?

Hvordan vil du anvende, hvad du har lært på arbejdspladsen?

Eventuelle andre kommentarer er velkomne:

Hjernen er en vidunderlig orgel. Det begynder at arbejde, det øjeblik du står om morgenen og stopper ikke før du får ind på kontoret. –Robert Frost

Indtil næste uge…

Med venlig hilsen

Mike Hayden, Principal/konsulent din partner i strømlining business.

PS. Hvis ikke du er på vores P V T tjenesteliste, tilmelde dig (fr #e) på:

(c) 2005 Mike Hayden, alle rettigheder forbeholdes. Du kan bruge materiale fra den indbringende Venture taktik eZine helt eller delvis, så længe du omfatter komplet attribution, herunder levende hjemmeside links og e-mail-link.

Dette indlæg blev udgivet i Generelt. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *